Saturday, February 4, 2012

In Finnish - Perjantain keväinen koreografia

Kolme viikkoa ollaan nyt sitä treenattu, pikkuruisen kerrallaan. Ehkä 10 minuuttia tunnin lopusta käytetään siihen. Esitys on kuulemma 25.4. illalla, kivaa! :) Kaksi viikkoa sitten tehtiin eka pätkä, viime viikolla oli tehneet vähän lisää - tänään sitten muisteltiin ne osiot (eli itse opettelin jälkimmäisen uutena). Kappale on ns. rondo-muotoinen, eli A-osa musiikista toistuu joka välissä, niiden väliset jutut on sitten aina uutta (osa B, osa C jne.). Nyt ollaan tehty kolmen musiikki-osan verran (A-B-A).


Meidän versio kappaleesta on pelkällä sinfiksellä (sinfoniaorkesteri) soitettu, ei solisteja. Mutta toi oli ehkä kivoin, jonka äkkiseltään orkesteriversioista löysin (tempo hitaampi kuin meillä). Kyseinen kappale kuuluu mm. Suzuki-huiluohjelmistoon, eli on tullut koulutuksen (ja työn) puolesta veivattua ees-taas. Tutun musiikin avulla muistaa askeleet vähän helpommin. 

Joops. Asiaan. Askeleet on nyt taas "omalla systeemillä" ihan oman itseni huviksi ja hyödyksi lähinnä, saa nauraa :D



* Aloitusasento: selkä yleisöön, vasen polvi maassa, oikea ei (jalkapohja tietty on), kädet suht vapaasti alhaalla, allongé-tyyliin kuitenkin (tähän varmaan tulee kyllä vielä tarkennusta).

*** A-osa ekan kerran musiikissa ***

* Musiikki alkaa, laskut vielä vähän muuttuvaisia... Odotetaan n. neljään, noustaan hitaasti ylös -> relevé viidennessä (oikea edessä), kädet kolmanteen (laskut taas n. neljään), hidas käännös vasemman kautta, jäädään edelleen relevé kasvot yleisöön (käännös + tasapaino n. kahdeksaan). 

* Oikean jalan ojennus eteen (matala developpé, coupén kautta), samalla kädet aukeaa (sormet ja kämmenet lähinnä) allongé yläviistoon (laskut n. neljään) -> kävely demi-pointe parilla hitaahkolla askeleella eteenpäin (laskut 4-6) -> croisé (oikea edessä, vasen takana "attitude lattiassa" taimikäsenytsiton), vasen käsi 1. ja oikea matala 2. -> kädet ekan kautta toisinpäin (oikea 1, vasen 2), oikea jalka plié, vasen takana coupé (croisé + tää asennon vaihto - laskut 6-8, riippuen niistä askeleista).

*** A-osa kertautuu ***

* Pas de bourrée oikealle (laskut 4), sama vasemmalle (4) -> relevé vasemmalla & oikea retiré, oikea alas plié & vasen taakse coupé (tälle koko jutulle oli ihan nimikin, mutkunenmuista) (laskut 4) -> sama setti/relevé & retiré, plié & coupé (4).
** Kädet tähän osaan: pdb:ssa "normaalit" (eli ekan kautta, se käsi aukeaa sivulle jonka puoleinen jalka on takana coupé) -> relevé & retiré / plié / coupé: tänään pidettiin koko ajan sama asento (oikea 1, vasen 2.), mutta epäilisin muutosta myöhemmin.

* Relevé (vasen), oikealla matala developpé (ehkä reilu 45, laskut 4) -> plié viidennessä oikea edessä, relevé ja käännös vas. kautta, jäädään tasapainoon croisé (vas. edessä, laskut 4-6) -> alas & samalla pieni askel (oik.) taakse plién (4. asento) kautta, vasen jää ojennukseen eteen (6-8).
**  Kädet: vasen käsi ojentuu allongé eteen (katse seuraa), oikea sivulle all. -> plié = kädet perus/eka -> relevé ja ympäri ja tasapaino = kädet 3. -> askel taakse = kädet sivulta 2. kautta perus -> plié = kädet 1. -> polvet ojentuu = kädet aukeaa / oikea yläviistoon allongé, vasen sivulle 2. (allongé).

*** B-osa musiikissa ***

* Astu vasemman päälle ja plié, oikea jää taakse suoraksi, kädet: vasen siirtyy eteen (edelleen allongé), oikea tuulimyllymäisesti (no ei kuitenkaan viuhtoen, vaan isossa kaaressa) taakse, katse vasemman olan yli (eli toinen arabesque, laskut 4) -> fouetté-käännös takavasempaan kulmaan / polvet ojentuu samalla, oikea jalka jää ojennukseen eteen, vasen käsi 3. ja oikea 2. (laskut 4) -> askel oikealla eteen, samantien vasemmalla sivulle (huom! sivu = tässä vaiheessa se vasen takanurkka, eli käännytään samalla nokka kohti vasenta etunurkkaa), oikea coupén kautta ojennus taas eteen, kädet = vasen siirtyy 2, oikea 1, samalla katse kääntyy taas kohti yleisöä (preparaatio ympärimenoihin, laskut 8).

* 2 x rauhallinen soutenu oikealle (kohti oik. etunurkkaa, laskut 8) -> chaînés (3 x ympäri, laskut 4-6), päättyy poosaan (plié-askeleen kautta) kohti oikeaa etunurkkaa: seistään oikealla jalalla, vasen ojennettuna taakse (ei ilmassa), kädet allongé (vasen yläviisto, oikea 2. vähän alaviisto), katse kohti vasenta kättä (laskut 2-4).

*** A1-osa (eli A-osa, mutta loppu vähän muunneltua alkuperäisestä) ***

* Pas de basque vasemmalle, kädet jää lopussa eteen (1.) ristikkäin allongé (oikea päällimmäisenä, laskut 8) -> askel oikealla eteen plién kautta, vasen jää taakse ojennukseen, vasen käsi nousee 3, oikea 2. (laskut 8).

* Kuudes port de bras (laskut 8), joka päättyy neljänteen asentoon oikea edessä plié / en dedans piruetin valmistava asento (myös kädet) -> piruetti kädet 3. asennossa (laskut 3-4) -> plién kautta relevé viidennessä (vasen edessä), kädet edelleen 3. josta aukeavat allongé yläviistoon (kämmenet/sormet) (laskut 4-5).

*** C-osa (musiikin ehkä dramaattisin osa, mollissa) ***


...ja tuohon asti me vaan tehtiinkin. Kaikki on tehneet koko ajan samaa, ilman sen kummempia ryhmittelyitä. Enpäs tiedä tuleeko sellaisia, voi olla, että heilutaan vaan massana lavalla (joka ei ole kovin suuri siellä koululla, jossa näytös pidetään). Vähän ehkä jännittää jo vaatetuskin, ei mitään hajua onko tällä opistolla omia pukuja/asusteita käytettävissä. 

Koreografia on sikäli kiva, että kaikki siinä oleva on meidän tuntisarjoista peräisin. Ainakin tähän asti :) Hyödyllistä kaikille. Tosin nyt kun selvisi se esityspäivämäärä ja onkin keskellä viikkoa, ainakin yksi luotettava-muistinen osallistuja sanoi, että ei todennäköisesti pääse. Toivottavasti suurin osa kuitenkin pääsee - ja haluaa osallistua. Mä haluan ainakin - jos ei vielä käynyt ilmi.... ;)

Tähän loppuun vielä illan/yön hupinumeroksi mun tän illan sammakonreidet. Tai koivet. 

Villasukat oli jalassa vaan ennen tuntia, enkä muutenkaan hirveästi "hiihtänyt" niillä siinä lattialla. Ettei kukaan liukastuisi sen takia :)

No comments:

Post a Comment